Preguntes freqüents sobre el procés de registre d'allotjaments turístics a Catalunya
Darrera actualització: 04/08/2021
D'acord amb les Condicions de servei, els amfitrions tenen la responsabilitat de complir la legislació vigent. Airbnb ofereix l'espai necessari perquè puguis incloure a l'anunci tota la informació que sigui necessària o obligatòria per llei.
A més, amb la intenció de facilitar aquesta tasca als amfitrions amb allotjaments a Catalunya, afegirem més camps que permetin mostrar de manera fàcil i clara totes les dades de caràcter legal, com ara el número de registre al Registre de Turisme quan sigui necessari.
A continuació responem a les preguntes més freqüents sobre el protocol de publicació dels anuncis i el procés d'implantació.
Dona una ullada a les preguntes freqüents si vols més informació sobre les habitacions privades a Barcelona i a Catalunya. També et recomanem que consultis els webs de la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Barcelona.
Què diu la normativa aplicable a Catalunya sobre allotjaments amb finalitats turístiques?
Abans de llogar el teu espai, has de comprovar si pertany a un dels diferents tipus d'allotjaments detallats en la normativa turística. Si és el cas, és possible que primer de tot hagis de presentar una declaració responsable o una comunicació prèvia a l'Ajuntament en què s'especifiqui la ubicació de l'allotjament. En funció del tipus d'espai que ofereixis, pot ser que també hagis de presentar aquesta informació a altres autoritats competents en l'àmbit del turisme. En la majoria dels casos, una vegada hagis enviat la declaració responsable o la comunicació prèvia, podràs començar a llogar l'allotjament, tot i que hi pot haver altres restriccions de caràcter local o específic que et puguin afectar. Les autoritats turístiques inclouran el teu allotjament al Registre de Turisme de Catalunya i rebràs un número de registre, que podràs incloure a l'anunci.
En què consisteix el procés de registre?
Amb la inscripció de l'allotjament al Registre de Turisme de Catalunya es genera un número de registre, que et proporcionaran les autoritats turístiques un cop presentis la declaració responsable o la comunicació prèvia.
Qui ha d'omplir la declaració responsable o la comunicació prèvia?
Totes les persones que ofereixin estades en allotjaments amb finalitats turístiques, segons es defineixen en la Llei de turisme a Catalunya 13/2002, de 21 de juny, el Decret 75/2020, de 4 d'agost, de turisme de Catalunya, i la Llei 16/2015, de 21 de juliol, de simplificació de l'activitat administrativa de l'Administració de la Generalitat i dels governs locals de Catalunya i d'impuls de l'activitat econòmica. També són aplicables el Codi Civil espanyol i la Llei d'arrendaments urbans. La casuística és molt específica. Per tant, convé que analitzis amb atenció quines normes són aplicables al teu cas i que t'assabentis de si has de presentar una declaració responsable o algun document similar. Et recomanem que facis les comprovacions necessàries pel teu compte o que busquis assessorament professional, ja que en els últims anys les lleis a què hem fet referència s'han modificat diverses vegades. A més, és possible que hagin entrat en vigor altres normes que siguin aplicables en el teu cas.
Què passa si només vull oferir estades llargues? I si allotjo hostes en una casa rural o un apartament turístic?
Si vols llogar el teu espai a una mateixa persona durant més de 31 nits consecutives, la normativa turística no t'afecta i no caldrà que enviïs la declaració responsable o la comunicació prèvia. Tampoc caldrà que obtinguis el número d'inscripció al Registre de Turisme de Catalunya.
El Decret 75/2020, de 4 d'agost, de turisme de Catalunya regula els diferents tipus d'establiments turístics (a continuació en tens la llista) i preveu el compliment de determinats requisits en relació amb les condicions mínimes aplicables a cada allotjament, les llicències turístiques, el registre, etc.:
- Establiments hotelers (hotels, aparthotels, albergs i pensions)
- Apartaments turístics
- Càmpings
- Establiments de turisme rural (cases de pagès) i allotjaments rurals (masies, masoveries, cases de poble independents i cases de poble compartides)
- Allotjaments únics
- Allotjaments compartits
Com puc registrar l'allotjament?
Si escau, hauràs de presentar una declaració responsable o una comunicació a l'Ajuntament de la localitat que correspongui (en alguns municipis, per via telemàtica) o a qualsevol dels registres públics establerts en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
A continuació, l'Ajuntament enviarà una comunicació a l'Administració de turisme de Catalunya, que emetrà un número de registre i te'l farà arribar. Si t'aprova la sol·licitud, rebràs un número de registre, que podràs afegir a la pàgina de l'anunci.
I si ja tinc l'allotjament registrat?
Si ja has fet aquest tràmit, segueix els passos següents i afegeix el número de registre a cadascun dels anuncis d'allotjaments que tinguis a Catalunya:
- Ves a Els teus anuncis.
- Selecciona l'anunci de l'allotjament que ofereixes a Catalunya.
- Fes clic a Polítiques i normes, a la part esquerra de la pàgina, entra a Normatives i, a continuació, selecciona una opció.
- Segueix les instruccions per afegir el número de registre. Quan acabis, fes clic a Següent i, tot seguit, a Envia.
- Repeteix el procés per a tots els allotjaments que tinguis a Catalunya.
Tingues en compte que, a l'hora d'incloure el número de registre del teu allotjament, només has d'introduir el codi de lletres inicial (per exemple, «HUTB») i els sis dígits següents (per exemple, «123456»), sense els 2 dígits del codi DC (per exemple, «12») que hi ha a continuació.
Què passa si, pel tipus d'allotjament que ofereixo, no he d'emplenar cap declaració responsable o document similar?
Pots indicar-ho a l'anunci. Per fer-ho, has de seguir els passos que hem descrit en la pregunta anterior.
Quin preu té la presentació de la declaració responsable?
La tarifa d'aquest tràmit varia en funció de la ciutat. Per exemple, a Barcelona costa 227 €; a Girona, 150 €, i a Lleida, 273 €.
Amb quina freqüència he de renovar el número de registre?
No cal renovar-lo. El número de registre té validesa sempre que l'allotjament compleixi els requisits i les condicions que estableix la normativa. Ara bé, si hi ha algun canvi en la informació relativa a l'allotjament, cal que n'informis les autoritats pertinents. També has d'actualitzar l'anunci a Airbnb per tal d'afegir-hi la informació nova.
D'acord amb les autoritats competents, quins documents he d'adjuntar a l'hora de presentar la declaració responsable per obtenir el número de registre?
Cal presentar una declaració a l'Ajuntament de la localitat on estigui ubicat l'allotjament turístic a través dels formularis oficials disponibles en cada municipi. La declaració ha d'incloure la informació següent:
- Dades de l'allotjament i capacitat màxima
- Dades de la persona propietària
- Número de telèfon a l'efecte de comunicacions relacionades amb l'activitat de l'allotjament turístic
- Dades identificatives de l'empresa encarregada de la gestió i el manteniment de l'allotjament
- Declaració acreditativa de la cèdula d'habitabilitat de l'habitatge
Si l'allotjament el gestiona un tercer, a més de la informació anterior també has d'incloure aquestes dades:
- Dades de la persona o l'empresa gestora
- Declaració acreditativa que aquesta persona o empresa disposa d'un títol vàlid de la persona propietària de l'habitatge per gestionar l'allotjament
Aquí hi trobaràs tots els procediments i podràs baixar-te els formularis de sol·licitud en funció del teu municipi. Si tens cap dubte, consulta aquesta pàgina de la Generalitat de Catalunya. Aplega les respostes a les preguntes més freqüents. A Airbnb publiquem els anuncis d'acord amb les preferències dels amfitrions. Ara bé, com a amfitrió, tens la responsabilitat de complir la normativa que consideris que és aplicable en el teu cas. T'aconsellem que t'assessoris amb un especialista en la matèria. És possible que algunes de les normes hagin estat modificades, que ja no siguin aplicables en el teu cas o que consideris que són contràries a altres normes de rang superior o normes europees en funció de les circumstàncies concretes.
Com puc revocar el consentiment per a l'ús compartit de les dades?
Si retires el teu consentiment perquè no vols que compartim les teves dades amb els òrgans competents de l'Administració pública, no podràs seguir allotjant hostes. L'ús compartit de les dades és un requisit obligatori. Si així i tot vols fer-ho, posa't en contacte amb nosaltres i explica que vols revocar el teu consentiment per compartir les dades com a part del procés de registre a Catalunya. Prendrem nota de la revocació i eliminarem el teu anunci. No podràs tornar a anunciar el teu allotjament tret que et posis en contacte amb nosaltres de nou i acceptis expressament que es comparteixin les teves dades.
Articles relacionats
Catalunya/Barcelona
Si t'estàs plantejant fer d'amfitrió a Airbnb, aquí trobaràs informació que t'ajudarà a entendre la normativa de la teva ciutat.- Amfitrió
Com ser un amfitrió responsable a Espanya
Ajudem els amfitrions a Airbnb a conèixer les seves responsabilitats i els proporcionem un resum general de les diferents lleis, normatives … - Amfitrió
Compartició de dades fiscals a Espanya: preguntes freqüents
En aquest article hi trobaràs informació important en matèria de fiscalitat pel que fa a la teva activitat com a amfitrió a Airbnb.