Salta
    Navega cap endavant per accedir als resultats suggerits

    Experiències amb música

    Darrera actualització: 5 d'abril de 2019

    Aquesta pàgina d'informació et pot servir d'introducció per conèixer algunes de les lleis i requisits d'inscripció a què pot ser que la teva experiència relacionada amb la música a Airbnb estigui subjecta.

    Tingues en compte que aquesta pàgina d'informació és general, no està completa i no serveix com a assessorament legal. Aquesta pàgina té com a objectiu que et facis una idea dels tipus de normatives a què la teva experiència pot estar subjecta i ajudar-te a entendre algunes de les coses que cal tenir en compte en relació amb l'experiència.

    Com a amfitrió d'experiències, tens el control de les experiències que ofereixes i és responsabilitat teva entendre i seguir les lleis i les normatives pertinents. Cada país té requisits i normes diferents pel que fa a les llicències. Aquest article et pot servir com a punt de partida o de referència quan tinguis algun dubte. Però recorda que no és exhaustiu, que no serveix com a assessorament legal i que no podem garantir la fiabilitat o la precisió de cap de les fonts citades. Hauries de comprovar que les lleis i els procediments no hagin canviat darrerament.

    Principis bàsics per a experiències relacionades amb la música

    Als Estats Units, les cançons generalment estan protegides per la llei de drets d'autor, llevat que siguin de domini públic. Quan una obra està protegida per drets d'autor, vol dir que el propietari d'aquesta obra té determinats drets exclusius sobre aquesta obra. Si reprodueixes cançons durant l'experiència (o retransmets una experiència per internet), és possible que hagis d'obtenir alguna llicència per poder-ho fer. Els diferents factors relacionats amb l'experiència, com per exemple la ubicació, el lloc i el tipus d'activitat, afectaran les llicències que hagis d'obtenir, però en tots els casos seria obligatori tant per a tu com per a l'espai de l'esdeveniment.

    Per tenir dret a interpretar o a utilitzar cançons amb freqüència cal subscriure's a un acord de llicència. El contracte de llicència aplicable normalment especificarà, entre altres coses, on pots reproduir música, quines cançons pots reproduir, com pots (i no pots) utilitzar les cançons, quant heu de pagar per obtenir el dret a fer ús de les cançons, el termini o la durada de la llicència i quins informes d'ús de les cançons és possible que t'exigeixin, en cas que n'hi hagi. L'incompliment de l'obligació d'obtenir la llicència correcta pot comportar responsabilitats per infraccions dels drets d'autor, els danys dels quals oscil·len entre 750 $ i 30.000 $ per obra infringida i fins a 150.000 $ per obra infringida si la infracció és «voluntària».

    Hi ha dos tipus de drets d'autor de música: (1) els drets d'autor sobre l'obra musical (també coneguda com a «composició»), que inclouen les notes musicals i les lletres de les cançons; i (2) els drets d'autor sobre una interpretació específica, tal com es representa en un enregistrament. Una cançó enregistrada, com ara una cançó en un CD, consta de dues obres amb drets d'autor: l'enregistrament sonor de l'artista que interpreta l'obra musical i l'obra musical en sí.

    Les obres musicals normalment són propietat de o estan controlades per editorials musicals i els enregistraments sonors normalment són propietat de o estan controlats per discogràfiques. Això no obstant, el dret de reproduir obres musicals en públic —ja sigui a partir d'un CD o LP o a través d'un grup que actuï en directe— és administrat generalment per les societats gestores de drets d'autor. Les dues més grans dels Estats Units són ASCAP i BMI. La resta de països, més enllà dels Estats Units, gairebé sempre tenen com a mínim una societat gestora de drets d'autor, fins i tot en poden tenir diverses; en aquests casos, els drets els controlen diferents socientat d'acord amb diferents obres musicals. Les obres musicals sovint tenen més d'un propietari dels drets d'autor, ja que diverses persones poden escriure una cançó conjuntament, amb la possibilitat que cada coautor pugui assignar els seus drets a una editorial musical diferent i a diferents societats gestores de drets d'autor. És possible que necessitis permís dels diferents representants d'aquests coescriptors per poder actuar públicament, perquè les societats gestores i la majoria d'editorials musicals només concedeixen llicències d'acord amb els interessos que tenen o que controlen en una cançó.

    Com que pot ser que les llicències musicals requereixin la necessitat de garantir els drets de diversos propietaris de drets d'autor, hauries de plantejar-te consultar-ho a un assessor legal amb experiència per assegurar-te que tens tots els drets necessaris. Ets responsable de comprovar si cal una llicència per a l'ús de cançons i d'obtenir qualsevol llicència necessària.

    Descobreix si et cal una llicència musical per a la teva experiència

    Si organitzes una experiència on un artista tocarà versions de cançons, és possible que només hagis d'obtenir els drets de les obres musicals. Podria ser que s´haguessin d'aplicar regles similars per retransmetre l'experiència en directe per internet. La retransmissió en directe, però, pot implicar drets addicionals, la qual cosa dependrà de com es faci la retransmissió. Normalment, l'actuació en directe d'un artista no implica fer ús d'enregistraments, llevat que toqui fent servir una pista pregravada. En canvi, és probable que, quan l'esdeveniment sigui un karaoke, s'hagin d'obtenir llicències tant per a obres musicals com per als enregistraments d'acompanyament, que poden ser diferents dels enregistraments que es van llançar comercialment i que trobaries al CD o a l'iTunes que haguessis comprat. Per al karaoke és possible que també hagis d'obtenir una llicència per mostrar les lletres de l'obra musical. Si es tracta d'una actuació pública —ja sigui reproduint música enregistrada o amb un artista tocant en directe— també hauràs d'obtenir una llicència per a actuacions públiques a través d'una societat gestora.

    Una regla d'or senzilla és que si interpretes (o has interpretat) obres musicals en un lloc obert al públic, has d'obtenir llicències per a actuacions públiques per a les obres musicals que interpretis. Si reprodueixes enregistraments o fas que algú els reprodueixi, és possible que no necessitis una llicència per a actuacions públiques, però hauries de consultar-ho amb un advocat abans de prendre una decisió.

    A més, és possible que hagis d'obtenir llicències si fas còpies de cançons no originals com a part de l'experiència, com ara còpies que facis en un CD per donar-les als hostes, o si graves una experiència i vols que estigui disponible en línia posteriorment, ja sigui a la carta o de manera lineal. Això és perquè els propietaris dels drets d'autor tant d'obres musicals com d'enregistraments tenen drets exclusius de reproducció i de distribució, i la realització de còpies d'obres musicals i d'enregistraments o la distribució d'aquestes còpies pot requerir el permís dels propietaris dels drets d'autor.

    Saber si determinades cançons estan subjectes a drets d'autor requereix que es facin anàlisis de cada cas. Una regla d'or fàcil és que si la cançó és actual o de les últimes dècades és probable que estigui protegida per drets d'autor. La protecció de drets d'autor té una durada molt llarga, de manera que, en cas de dubte, és millor assumir que l'obra està protegida. El Copyright Information Center de la Universitat de Cornell és un recurs útil per saber si una obra és de domini públic als Estats Units. La durada de la protecció dels drets d'autor en les obres musicals i els enregistraments variarà segons el país.

    Obtenició d'una llicència musical

    Per obtenir una llicència d'ús de determinades cançons, pots posar-te en contacte amb els propietaris dels drets d'autor de les cançons o els seus representants autoritzats.

    Societats gestores de drets d'autor

    Els compositors, els lletristes i els editors americans normalment formen part d'una societat gestora de drets d'autor, cosa que fa que la societat obtingui el dret no exclusiu de llicència de les seves cançons i es compleixi els seus drets en actuacions públiques. Als Estats Units, les principals societats gestores de drets d'autor són l'American Society of Composers, Authors, and Publishers (ASCAP), la Broadcast Music, Inc. (BMI), la SESACi la Global Music Rights (GMR). També pot haver-hi altres societats gestores que controlin obres no tan populars. Les societats gestores normalment atorguen llicències globals per a actuacions públiques en què apareguin totes les obres que representen. En funció de la música que vulguis utilitzar per a la teva experiència, és possible que necessitis una llicència d'una societat gestora o més. Les societats gestores sovint proporcionaran una eina de cerca de repertori a la seva pàgina web. Si saps quines cançons s'han d'interpretar amb antelació, és possible que puguis identificar els propietaris dels drets d'autor o els representants d'aquestes obres mitjançant una d'aquestes eines de cerca.

    Als països de fora dels Estats Units, els autors sovint assignen els drets a una societat gestora per tal que aquesta societat sigui l'única entitat que pot autoritzar les actuacions públiques en què sonin les cançons d'un compositor. Hauries de posar-te en contacte amb la societat gestora del teu país per informar-te sobre les llicències que és possible que necessitis en qualsevol experiència que organitzis. Recorda també que pot haver-hi una societat gestora autoritzada (o més d'una) per donar permís per fer actuacions públiques en què es reprodueixin obres musicals i una societat gestora (o més d'una) en un país autoritzat per donar permís per fer actuacions públiques en què es reprodueixin enregistraments sonors.

    Tingues en compte que la terminologia utilitzada per descriure els drets musicals també pot variar segons el país. Les societats gestores als EUA també es poden denominar Collective Management Organizations (CMO) o Music Licensing Companies (MLC). És possible que el dret de pagament dels cànons es denomini «dret de remuneració». I pot ser que el dret de reproduir música enregistrada es denomini «dret connex».

    Actuacions públiques amb enregistraments

    Si tens planejat reproduir enregistraments en una experiència als Estats Units, és possible que no et calgui una llicència per a aquest tipus d'actuació pública gràcies a determinades exempcions legals. En països que no siguin els Estats Units normalment no hi ha aquestes exempcions, per la qual cosa és probable que estiguin subjectes a normatives diferents. Si vols informació sobre determinats usos de música enregistrada als Estats Units, pots trobar més informaició al web de SoundExchange, Inc., una organització sense ànim de lucre creada per recollir i distribuir cànons per a determinades actuacions públiques i per poder fer còpies d'enregistraments.

    Discogràfiques, editors musicals i artistes

    Si vols utilitzar obres musicals o enregistraments específics durant la teva experiència i prefereixes posar-te en contacte directament amb els propietaris dels drets d'autor d'aquestes obres, pots fer-ho (com a mínim als Estats Units). Això no obstant, aquest procés sovint requereix molt temps i és possible que les grans corporacions no puguin respondre a les sol·licituds de llicència individuals. Si has contractat un artista per actuar en una experiència i l'artista ha compost les seves cançons i les interpreta en directe, és possible que et pugui concedir una llicència directa per poder tocar les seves cançons públicament. Això no obstant, la possibilitat de concedir una llicència directa dependrà de si ha cedit els seus drets a tercers, com ara un editor musical o un CMO. Si un artista ha cedit els seus drets a tercers, encara que hagi compost les cançons ell mateix o ella mateixa, és possible que no tingui autoritat per atorgar-te una llicència directa. En aquest cas, has d'obtenir una llicència d'una societat gestora o d'un CMO, segons el país on estiguis.

    Altres coses que s'han de tenir en compte

    És possible que algunes jurisdiccions també tinguin lleis que restringeixin el soroll o que exigeixin permisos per a activitats d'entreteniment en directe.

    És recomanable que consultis a la teva junta de zonificació o autoritat urbanística local si hi ha alguna normativa local que limiti la manera com es pot utilitzar la propietat per a la teva experiència.

    Si la teva experiència inclou la combinació de música amb una altra activitat, no t'oblidis de consultar els nostres altres articles sobre com ser un amfitrió responsable, així com si vols començar a investigar com les diferents normatives s'apliquen a l'experiència.

    Fer coses amb música pot ser complicat. Si tens dubtes sobre alguna cosa relacionada amb la teva experiència, et recomanem que parlis amb un advocat. Si organitzes una experiència als Estats Units, un bon recurs és el web de l'Oficina de Drets d'Autor dels Estats Units.

    Airbnb no es fa responsable de la fiabilitat ni de l'exactitud de la informació que aparegui als llocs web de tercers (com ara els enllaços a normatives i a documents legislatius).

    L'incompliment de les teves responsabilitats pot comportar que se't suspengui l'activitat o que se t'elimini d'Airbnb.

    Recursos addicionals

    American Society of Composers, Authors, and Publishers (ASCAP)

    Broadcast Music, Inc. (BMI)

    Global Music Rights (GMR)

    SESAC

    SoundExchange,

    Inc.
    Has rebut l'ajuda que buscaves?