Salta
    Navega cap endavant per accedir als resultats suggerits

    Procés de registre d'habitatges de Home Sharing a Catalunya: preguntes freqüents

    Última actualització: 8/6/2018

    Com s'indica a les Condicions del servei, cada amfitrió és responsable del compliment de les lleis aplicables. Airbnb ofereix l'espai necessari perquè puguis incloure al teu anunci totes les dades que siguin necessàries o obligatòries per llei.

    Amb la intenció de facilitar aquesta tasca als amfitrions amb allotjaments a Catalunya, afegirem nous camps que permetin mostrar de manera fàcil i clara totes les dades legals, com ara el número de registre al Registre de Turisme quan sigui necessari.

    A continuació, trobaràs respostes a les preguntes freqüents sobre el protocol i el procés d'implementació de l'anunci.

    Què diu la normativa aplicable a Catalunya sobre allotjaments amb finalitats turístiques?

    Abans de llogar el teu allotjament, has de verificar si pertany a un tipus diferent d'allotjaments d'aquells que estan regits per les normatives turístiques. Si aquest es el teu cas, és possible que, abans de llogar l'allotjament hagis de presentar una declaració responsable o una comunicació prèvia a l'ajuntament de la localitat en què es troba el teu allotjament o, en funció del tipus d'allotjament, a d'altres autoritats turístiques pertinents. En la majoria dels casos, una vegada hagis enviat la declaració responsable o la comunicació prèvia, podràs començar a llogar el teu allotjament sense problemes, tot i que hi pot haver altres limitacions de caràcter regional o específic que et puguin afectar. Les autoritats turístiques inclouran el teu allotjament al Registre de Turisme de Catalunya i rebràs un número de registre que podràs incloure al teu anunci.

    En què consisteix aquest procediment de registre?

    En registrar l'habitatge al Registre de Turisme de Catalunya es genera un número que et proporcionaran les autoritats turístiques un cop presentis la declaració responsable o la comunicació prèvia.

    Qui ha de presentar la declaració responsable o la comunicació prèvia?

    Tots els establiments d'allotjaments turístics previstos en la normativa turística de Catalunya. La Llei de Turisme aplicable a Catalunya, el Decret 159 / 2012 del 20 de novembre, sobre establiments turístics i habitatges turístics i la Llei 16/2015, de 21 de juliol, relativa a la simplificació de l'activitat administrativa de l'Administració de la Generalitat i dels governs locals de Catalunya i l'impuls de l'activitat econòmica, així com el Codi Civil espanyol i la Llei de lloguer urbà s'haurien de tenir en compte. La casuística és molt específica i hauràs d'analitzar amb atenció quines normes són aplicables o si has d'enviar una declaració responsable o similar. El nostre consell és que ho investiguis pel teu compte o que busquis assessorament professional, ja que les lleis descrites anteriorment es modifiquen amb freqüència i és possible que hi hagi altres normatives que t'afectin.

    Què passa si només vull llogar el meu allotjament per a estades llargues? I si el meu allotjament és una casa rural o un apartament turístic?

    Si només vols llogar el teu allotjament al mateix hoste per un període superior als 31 dies, no s'aplicaran les normatives turístiques i no hauràs de presentar la declaració responsable o la comunicació prèvia, ni demanar el número de registre al Registre de Turisme de Catalunya.

    El Decret 159/2012, de 20 de novembre, sobre establiments turístics i allotjaments turístics, regula les diferents tipologies d'establiments turístics (pots trobar-ne la llista a sota) i imposa el compliment de requisits específics amb relació a les condicions mínimes aplicables a cada cas, com ara les llicències turístiques, el registre, etc.:

    • Establiments hotelers, que inclou hotels, hotels apartament, hostals i fondes
    • Apartaments turístics
    • Càmpings
    • Establiments de turisme rural, que inclou masies (cases de pagès) i establiments rurals (granges masia, cases de camp masoveries, cases independents o cases de camp compartides)

    Com em puc registrar?

    En tots els casos que corresponguin, hauràs de presentar una declaració responsable o una comunicació a l'ajuntament corresponent, de manera electrònica en funció de l'ajuntament, o a qualsevol dels registres públics establerts a la Llei 39/2015 de l'1 d'octubre, de Procediment Administratiu.

    Després d'això, l'ajuntament corresponent enviarà una comunicació a l'Administració de Turisme de Catalunya, que emetrà i t'enviarà el número de registre. Si s'aprova la sol·licitud, rebràs un número de registre que hauràs d'afegir a la pàgina del teu anunci.

    Què passa si ja m'he registrat?

    Si ja estàs registrat, segueix els passos següents i afegeix el teu número de llicència d'allotjament a cada un dels teus anuncis de Catalunya:

    • Go to Els teus anuncis
    • Fes clic a la fitxa d'allotjaments a Catalunya
    • Fes clic a Normatives a la part superior de la pàgina i a continuació, selecciona una opció
    • Segueix les instruccions per mostrar el número de registre i quan acabis fes clic a Següent i a Envia
    • Repeteix aquest procés per a tots els allotjaments que tinguis a Catalunya

    Tingues en compte que, en incloure el número de llicència de l'allotjament, només cal que introdueixis el codi de la carta inicial (ex: HUTB) i els sis dígits següents (ex: 123456), no cal el codi DC de dos dígits (ex: 12) que segueix.

    Què passa si el meu allotjament no requereix la presentació d'una declaració de responsabilitat o d'altres formalitats similars?

    És possible que puguis indicar aquestes circumstàncies seguint el procés descrit anteriorment.

    Quant costa el procés de presentació de la declaració de responsabilitat?

    La taxa varia segons la ciutat. Per exemple, a Barcelona costa 227 €, a Girona, 150 € i 273 € a Lleida.

    Amb quina freqüència he de renovar el número de registre?

    No és necessari renovar-lo, tindrà validesa sempre que l'allotjament segueixi complint els requisits i condicions imposades per la llei. No obstant això, si varia alguna de les dades del teu allotjament, hauràs d'informar les autoritats pertinents. També hauries d'actualitzar l'anunci d'Airbnb per tal que s'hi inclogui la informació nova.

    Quins documents sol·liciten les autoritats competents per enviar la declaració responsable i l'obtenció del número de registre corresponent per a una habitatge d'ús turístic en el Registre de Turisme de Catalunya?

    Cal presentar una declaració davant l'Ajuntament de la localitat on estigui ubicat l'habitatge a través dels formularis oficials disponibles en cada municipi. En aquest document es requereix la informació següent:

    • Detalls de l'habitatge i la capacitat màxima
    • Dades del propietari
    • Número de telèfon de contacte per qualsevol comunicació relacionada amb l'activitat del seu habitatge turístic
    • Identificació de l'empresa encarregada de l'assistència i el manteniment de l'habitatge
    • Declaració autonòmica que declara que l'habitatge té un certificat d'ocupació

    Si s'ha externalitzat la gestió de l'habitatge a un tercer, a més de la informació que s'indica a dalt, també s'ha d'incloure la informació següent:

    • Dades del gerent
    • Declaració responsable segons el gerent té un títol vàlid atorgat pel propietari per a la gestió de l'habitatge

    Pots trobar els procediments i els formularis de descàrrega en blanc i els formularis de l'aplicació en funció del municipi aquí. Si tens cap dubte, visita la pàgina web de la Generalitat de Catalunya, on podràs consultar les respostes a les preguntes més freqüents. A Airbnb allotgem els anuncis tal com volen els amfitrions, però com a amfitrió, tens la responsabilitat de complir amb la normativa que consideris que és aplicable. T'aconsellem que busquis assessorament especialitzat. És possible que algunes normes hagin estat modificades, ja no siguin aplicables o que fins i tot existeixin normes que consideris que van en contra d'altres de rang superior o europees en funció de les circumstàncies concretes.

    Com revoco el meu consentiment de compartir dades?

    Si retires el teu consentiment perquè no es comparteixin les teves dades amb els òrgans competents de l'administració pública, no podràs seguir allotjant (ja que compartir les dades és un requisit obligatori). Si encara vols revocar el teu consentiment, posa't en contacte amb nosaltres i explica que vols revocar el teu consentiment per compartir les dades com a part del flux de registre de pas de Catalunya. Retirarem el teu anunci, prendrem nota de la teva revocació i no podràs tornar a anunciar el teu allotjament tret que et posis en contacte amb nosaltres de nou i acceptis expressament que es comparteixin les teves dades.

    Has rebut l'ajuda que buscaves?